CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 26 December 2012

CARA MUDAH MENGUASAI BAHASA INGGERIS




1.Update Status Guna Bahasa Inggeris
Masa update status kat facebook, guna la bahasa inggeris sikit-sikit..bukan nak berlagak tapi cara ni membantu korang untuk mengarang ayat dalam bahasa inggeris secara spontan.

2. Cakap Depan Cermin 
Duduk depan cermin dalam bilik cakap la bahasa inggeris sorang-sorang..bukan beerti korang meroyan atau buang tabiat tapi ni dapat melatih untuk berkomunikasi di hadapan orang lain. Nanti takde la tersasul nak sebut..hehehe

3. Tulis Vocab
Ambil kertas dan tulis tajuk yang korang pilih sendiri. Contoh : "things i like about my boyfriend". Tulis seberapa banyak vocab yang berkaitan dengan tajuk yang korang pilih tu. Contoh : My boyfriend ---------> 1. handsome 2. sensitive.............


Rajin-rajin la baca surat khabar dalam bahasa inggeris seperti the star atau majalah seperti reader's digest..kalau ada ayat yang tak faham, boleh rujuk kamus. 

5. Selalu Guna Kamus

Kalau korang malas nak bukak kamus yang tebal tu, install je dekat handphone korang lagi senang. Jumpa je perkataan yang tak faham terus boleh check makna dan hafal.

6. Buat Buku Khas Tulis Vocab
4. Baca Surat Khabar Bahasa Inggeris  
Setiap kali korang jumpa perkataan yang tidak tahu maksudnya, rujuk kamus dan tuliskan dalam buku khas . Tulis perkataan dengan maksud sekali dengan contoh ayat. Sebab kalau korang tahu makna pun tak tahu contoh ayat susah jugak. 

7. Belajar Grammar Budak Sekolah Rendah  
Speaking tanpa guna grammar yang betul boleh tunggang langgang ayat. Kalau korang takde basic grammar lagi aku suggest cari buku grammar budak sekolah rendah sebab mudah faham. Kalau ada orang tanya nape baca buku budak sekolah rendah cakap la “Oh…saya tengah baca ni untuk ajar anak jiran saya….” sambil menunjukkan muka confident..kekeke 

8. Selalu Tengok Movie Omputeh  
Kalau korang suka tengok movie omputeh, ambik remote astro dan terus tukar sari kata dari bahasa melayu ke bahasa inggeris. Sambil tengok movie tu korang pun boleh belajar cara nak sebut perkataan dengan betul. 

9. Tengok Oh My English!  
Cerita ni pun memang tunjukkan pelajar-pelajar kita kurang mahir menggunakan bahasa inggeris dalam kehidupan seharian. Last-last diorang dapat pulak cikgu Mat Salleh.

10. Cuba Buat Entri Dalam Bahasa Inggeris
 

Cuba la buat satu dua entri dalam bahasa inggeris. Jangan fikir kalau buat entri English, mungkin takde orang nak baca. Kalau entri korang tulis tu menarik, konpem ada orang akan baca jugak. Buat ayat sendiri dalam bahasa inggeris, no copy paste ye. Kalau ada yang silap, jangan malu, bukannya jumpa face to face pun..maybe ada orang lain yang sudi betulkan yang salah.

0 comments:

Post a Comment